dinsdag 29 december 2015

Boedhisme en de wetten van de Robotica

Van alle geloofsystemen die ik heb gevonden, spreken wetenschap, humanisme, boedhisme en hindoeisme mij persoonlijk het meest aan. In die volgorde.

Boedhisme is voor de meeste mensen de eerste vreemde eend in de bijt.
Is het een geloof?
Nou, ja en nee. Het is net zozeer een geloof als wetenschap.
Wetenschap is een bepaalde methode, die tot bepaalde resultaten leidt, mits je de juiste bril op hebt. Wetenschappelijke resultaten als de quantum-mechanica hebben in het dagelijks leven weinig toepassing, de meeste mensen snappen er geen bal van. Andere zijn aantoonbaar fout (Kinetica), maar zijn zo simpel en begrijpelijk en de afwijking is normaliterzo klein, dat het een perfect model lijkt.
Zen en Wetenschap leiden in de praktijk tot een verkeerd beeld van de realiteit, dat desondanks bruikbaar is voor het beïnvloeden van de waargenomen realiteit.
Dit is overigens waar voor alle geloofsystemen.

Wetenschap, humanisme en boedhisme hebben officieel geen godheid.
Geen schepper en niemand die je beoordeelt.
Dat maakt Boedhisme in mijn ogen wel anders dan andere geloven.
Natuurlijk zijn er stromingen binnen het boedhisme die wel iets vereren (namelijk de Boedha), maar dat is meer uitzondering dan regel, zoals ik heb begrepen.

Wat is de basis van het Boedhisme?


Als je gaat googelen, kom je al gauw bij 'de vier waarheden der nobelen' (ernstig versimpeld).
1) Er is lijden
2) Dit is waarom er geboorte en wedergeboorte is.
3) Je kunt uit dit wiel van wedergeboorte en dit is wenselijk
4) De manier om dat te doen is het achtvoudige pad
Persoonlijk heb ik niet zoveel met de vier waarheden.
Het is op zijn minst verdacht dat deze van een bevoorrecht persoon als een prins (Siddhartha Gautama, later 'de boeddha' was een prins) komen als verklaring voor het lijden van anderen en dus ook van het ontbreken van lijden in zijn eigen bestaan. Een verklaring van privilege.

Historisch gezien is een beloning in het hiernamaals vaak een poging om de medemens die het wat minder heeft te onderdrukken en de eigen bevoorrechte positie te kunnen genieten zonder schuldgevoel.

Nummer 1 is discutabel. Omdat lijden subjectief is, is er niet vast te stellen dat er uberhaupt lijden (of reden tot lijden) is.
Verder is 2 een drogredenering (non-sequitur)

Moeten we het boedhisme dan links laten liggen? Tja, als het alleen dit was, misschien wel, maar we kunnen dit ook zien als een bruggetje tussen de tijd waarin Boeddha leefde en iets wat echt waardevol is zou kunnen zijn:

het achtvoudige pad.

1 het kennen en begrijpen van het achtvoudige pad EN de vier waarheden.
2 Liefdevolle gedachten
3 Liefdevol en betekenisvol spreken.
4 Liefdevol handelen. (niet doden, niet stelen, geen seksueel wangedrag)
5 Een respectabele wijze van bestaan.
6 Handelen.. Het bevorderen van het 'goede' en onderdrukken van het 'slechte'
7 Meditatie als onderdeel van het leven
8 Mindfullness

Deze acht stappen bevatten ook weer onderdelen en worden soms anders benoemd, ik heb getracht de essentie weer te geven. Liefdevol moet je lezen als respectvol, harmonisch en heilzaam (maar dat is zo'n mond vol en volgens mij komt het op hetzelfde neer)

Problemen

Stap 1 en 6 zijn de gevaarlijke stappen. Waarheden en 'goed' en 'slecht' zijn altijd aan interpretatie onderhevig. Maar verder lijkt het allemaal heel zinnig.
Stap 1 benadrukt eigenlijk alleen het monopolie op de waarheid. Niemand heeft monopolie op de waarheid, ik zou dit willen vertalen als: "neem de volgende leefwijze in overweging"
Stap 6 geeft aan, dat men moet handelen volgens stap 1 en gaat uit van 'slecht' en 'goed'.
Vooral stap 6 zou kunnen leiden tot 'heilige oorloge' en heeft dat mogelijk (maar moeilijk aantoonbaar) al gedaan in combinatie met Japans Imperialisme en de Tweede wereldoorlog.
In de huidige praktijk lijkt het echter vooral te leiden tot een staat van geweldloosheid, waarbij stap 6 juist een oproep wordt om niet door nietsdoen een ander kwaad te berokkenen.

DE WETTEN VAN DE ROBOTICA

Hierin deden ze mij opeens denken aan de wetten van de robotica zoals gesteld door Isaac Asimov, als je ervan uitgaat dat issues als vrije wil en objectiviteit even buiten beschouwing blijven (dit is zo voor de robots van Asimov, deze zijn volledig objectief en volledig zonder vrije wil):

Eerste Wet
Een robot mag een mens geen letsel toebrengen of door niet te handelen toestaan dat een mens letsel oploopt. (liefdevol handelen)

Tweede Wet
Een robot moet de bevelen uitvoeren die hem door mensen gegeven worden,
behalve als die opdrachten in strijd zijn met de Eerste Wet.
(Eerzaam beroep)

Derde Wet
Een robot moet zijn eigen bestaan beschermen, voor zover die bescherming niet in strijd is met de Eerste of Tweede Wet.
(Respect voor het bestaan, mindfullness)

 In de boeken van Asimov formuleren de robots ook een NULDE wet, die boven alle anderen gaat, die gaat over handelen in het belang van de mensheid als geheel. (Een robot mag geen schade toebrengen aan de mensheid, of toelaten dat de mensheid schade toegebracht wordt door zijn nalatigheid.) En daar komt het gevaar van Stap 6 weer terug. Zolang je niet heel duidelijk omschrijft, wat dit 'belang' dan wel is, kan het gevaarlijk zijn.

Herman Finkers ageerde in zijn nieuwjaarsconferentie tegen het gelijkstellen van religie aan geweld. Dat is zwetsen als een kip zonder kop, aldus onze eigen Oosterse filosoof.
Toch noem ik hier een heilige oorlog in verband met het Boedhisme. Waarom?
Ik denk omdat het beeld dat mensen van Boedhisme hebben, vooral vredig op een bergtop zitten is en mensen die "grasshopper" heten. Ook dat is een vooroordeel, Het is wat het is. Een religie met alle potentie en gevaren die erin zitten.
Bij boedhisme lijkt het echter te zijn omgeslagen. Boedhisme zelf is heilig verklaard.
Mensen die niks met 'geloof' hebben, luisteren aandachtig naar de Dalai Llama.
Gelukkig zegt die niet zoveel gekke dingen, ik ben zelf ook fan van mijnheer Llama, maar er is een verschil tussen een charismatische leider en de grondstellingen van een geloof.

Ik zou graag de uitstraling van Boedhisme over de Tempel van Tolerantie gieten als nieuw geloof.
Hoewel er minder zweverig over mag worden gedaan.
En ik zou wel graag aan de grondstellingen sleutelen, want die zijn me gewoon niet stevig genoeg.
Dit geloof moet minimaal 1000 jaar meekunnen.

Geluk = ?

Doe zinloze dingen alleen
met volle overgave
anders hebben ze geen zin.

Ik las vandaag in Juffrouw Holle:

 geluk = resultaat - verwachtingen

Was het maar zo simpel om geluk uit te drukken in een wiskundige vergelijking. Ik ben logisch en wiskundig ingesteld, dus het idee spreekt me erg aan. Je zou kunnen kijken welke factoren je zou kunnen verhogen voor een gewenste staat van geluk.
Maar geluk is iets dat me ook vaak ontglipt en daardoor weet ik uit ervaring dat dit model niet klopt.
En daar ga ik dan....

Wat is er mis met deze hypothese?

  • De hypothese suggereert een verhouding die er hoogstwaarschijnlijk niet is. Mijn geluk is niet afhankelijk van mijn resultaat, maar van mijn attitude tot mijn resultaat. Dat is niet hetzelfde als mijn verwachting. Mijn verwachting is puur en alleen de projectie van het resultaat. (Dus letterlijk, wat ik had verwacht/geschat)
  • Ik mis inspanning. Als er iets gebeurt, kan ik daarvan genieten, dan heb ik een resultaat, maar voor mij is het geluk groter, als het komt uit mijn eigen inspanningen. Als het 'zomaar' gebeurd, ben ik wellicht niet verantwoordelijk en vraag ik me af of ik geluk kan ervaren. Zelfs als ik geniet van mijn ademhaling, is er een (minimale) inspanning voor nodig om de lucht in mijn longen te krijgen. Aan een ijzeren long, zonder inspanning, lijkt me niet bevorderlijk voor het geluk.
  • Ik mis het delen. Deze vergelijking is kapitalistisch en eenzaam. Als ik alleen was in het universum, zou ik dan gelukkig kunnen zijn? Heb ik niet de relatie met een ander nodig, al is het maar in gedachten om geluk te ervaren.
    Ook heb ik de observatie van een ander nodig om verwachtingen te koesteren. Ook is de acceptatie van een ander of het gevoel dat je succesvol gecommuniceerd hebt deel van geluk.
    Iemand zien glimlachen, doet glimlachen. Iemand zien huilen is ook aanstekelijk.
    Het is moeilijk om gelukkig te zijn temidden van verdriet. 
  • Wiskundig gezien zijn negatieve verwachtingen het beste voor geluk in deze vergelijking.
  • Ik mis dankbaarheid/waardering. Resultaat kan alles zijn, maar zolang ik het niet waardeer, kan ik er ook niet van genieten.
  • Ik mis de luxe. Wie aan het overleven is, maalt niet om geluk. Geluk is een luxeartikel.
Nu is gaten schieten makkelijk. Maar ik snap wat de schrijver probeerde. 
Het is voer voor nadenken en daarvoor ben ik dankbaar. Het maakte me iets gelukkiger dan ik had gedacht. Zeker nu ik het kan delen. Al met al een mooie formule, maar het kan accurater al mis je dan misschien doel, omdat de schrijver wellicht wil, dat men dit voor zichzelf ontdekt.

Zo'n concept laat me toch niet los. Is de relatie tussen geluk en andere factoren uit te drukken in wiskundige termen? Na veel peinzen kom ik tot de volgende vergelijking:
Geluk =  ontspanning*  (interne waardering * externe waardering + moeite) /  |verwachtingen
of korter:
g=o*(i*e+m)/v

Nu is de kans groot, dat je niet zo'n wiskunde nerd bent als ik.
Ik zal even de principes uitleggen:
Het is een breuk.
In de noemer (boven de streep) staan flink wat factoren, die het geluk vergroten.
In de teller (onder de streep) staat verwachtingen, dat geluk verkleint, naar mate de verwachtingen groter zijn.
Met verwachtingen is iets geks aan de hand, het staat tussen  | | . Dit betekent 'absoluut', de verwachtingen mogen wel negatief zijn, maar dan beschouwen we ze als positief.

Waarom geef ik het deze vorm?
  • 1/x Met de teller van een breuk is wiskundiggezien iets geks aan de hand: hij mag NIET 0 zijn. Want delen door nul is flauwekul. In dit geval betekent dat, dat als of verwachtingen. Zonder verwachtingen, negatieve of positieve, kan iets niet meevallen of tegenvallen. Iets is dan altijd een neutrale gebeurtenis. Dus zonder verwachtingen (positief of negatief) is het onzinnig om over geluk te praten.
  • Ontspanning kan wel 0 zijn. Maar gezien de plaatsing buiten de haakjes, moet je het resultaat van de vergelijking binnen de haakjes vermenigvuldigen met de mate van ontspanning. Is onspanning 0, dan is het geluk ook direct 0. Ook stel ik maar even, dat er niet zoiets is als negatieve ontspanning. Dat zou taalkundig gezien inspanning zijn en die staat apart genoemd in de vergelijking. Dit komt in de wiskunde nooit voor in vergelijken, wel in algorithmen, maar dan wordt het helemaal zo nerdy.
  • Interne waardering is de waardering die je voor het resultaat (dat er altijd is, wiskundig gesproken, 0 of negatief resultaat is ook een resultaat) hebt.
    Deze waardering kan positief zijn en negatief. 
  • Externe waardering is de mate waarin je feedback krijgt van anderen. Complimenten bijvoorbeeld. Ook dit kan negatief zijn, dan wordt het negatieve feedback, opbouwende kritiek *of regelrechte beledigingen. Geen feedback is funest. (dat is negeren, dat is erger dan geen feedback.
  • interne waardering x externe waardering. Deze relatie is erg belangrijk. Voor het gemak spreek ik even over i en e. Zowel i als e kunnen negatief, nul of positief zijn. In de wiskunde is het zo, dat negatief* positief negatief is en negatief*negatief positief. Met externe en interne waardering klopt dit ook. Is i en e beiden negatief, dan zal je iets aan geluk ervaren. Jij vind het niks, maar anderen vinden het ook niks, da's dus ergens wel ok en geeft een gevoel van saamhorigheid, al is het niet het resultaat waar je op hoopte. Als jij positief bent, maar de omgeving negatief, is dat funest voor je geluksgevoel. Andersom, ben jij negatief, dan is de uitkomst van ieder compliment ook negatief. Als een van beiden 0 is, is de hele uitkomst nul.
    Als het jou niks kan schelen, of je wordt volkomen genegeerd, dan is het geluksgevoel 0. Het is net of het niet gebeurd is.
  • + moeite. Dit vind ik een moeilijke, maar ik denk dat hij zo klopt. Als je ergens heel veel moeite voor moet doen, ga je vanzelf een groot resultaat verwachten. Deze factor weegt sterker mee, dan de moeite zelf, die ik als positief waardeer. Ik denk dat als het zou lukken verwachtingsloos te zijn, dat je tenminste zou kunnen genieten van de moeite (oftewel het leven zelf: gebruik van je lijf, hoofd of andere capaciteiten, al dan niet succesvol) 
Er zijn nog andere factoren te noemen, zoals het belang wat iemand hecht aan een resultaat, maar ik denk dat dat gevangen zit in waardering.

Het nut van zo'n vergelijking is discutabel, omdat je er niks mee kan berekenen.
Waarom zou je het willen weten, hoe gelukkig je bent. Zoals wij de term geluk gebruiken is het iets waarvan je niet teveel kunt hebben, dus wat de waarde ook is, je zou verlangen naar meer.
Je zou kunnen kijken of het geluk gelijk verdeeld is, of het 'eerlijk' is. Maar ja. 
We kunnen geluk niet kwantificeren, omdat we een aantal factoren van geluk niet kunnen kwantificeren. Hoe meet je verwachtingen of interne waardering?
Misschien dat je met een vragenlijst een eind kan komen, maar of je daar nou gelukkig van wordt?


donderdag 24 december 2015

ISLAMOFOBIE HOUD ONS BLIND VOOR MENSENRECHTEN SITUATIE IN DJIBOUTI

LET OP: Eigenlijk past dit stukje niet echt in de tempel van tolerantie, het is te politiek van toon.
Het geeft een opinie. Het gaat uit van feiten, maar trekt conclusies en stelt relaties, die je niet kan bewijzen. Maar toch vind ik het een mooi voorbeeld van hoe een beetje vooringenomenheid kan leiden tot onvoorstelbaar lijden. Het geeft de kracht van ons denken aan en de verantwoordelijkheid die we hebben om ons denken te 'editen', omdat het anders tegen ons of anderen kan worden gebruikt. Ook gaat het over issues die nu belangrijk zijn in onze maatschappij en die ik met mijn eigen ogen zie of van dichtbij meemaak.

STELLING: ISLAMOFOBIE HOUD ONS BLIND VOOR MENSENRECHTEN SITUATIE IN DJIBOUTI

ACHTERGROND:
Djibouti is een klein landje (ongeveer de helft van Nederland). Een voormalige kolonie (tot 1977) van Frankrijk in de hoorn van Afrika, het bungelt onderaan het Suez kanaal. Het ligt tussen Somalie, Eretrea en Ethiopie. Door die positie en de grote haven aan de golf van Aden heeft het helaas een grote strategische betekenis.

De U.S. helpt al vanaf 2013/2014 het huidige dictatoriale bestuur in Djibouti met Drone-strikes tegen 'terrorisme' onder het kopje 'islamophobia' ofwel bestrijding van de I.S..
Djibouti doet niet moeilijk over drone-strikes en de US doet niet moeilijk over mensenrechten. (zie artikel BBC onderaan).
Want de huidige 'President' militariseert het land vanwege officieel vanwege de 'dreiging' van terrorisme. Maar het probleem dat bestreden wordt, is niet dat van terrorisme, maar van politieke oppositie.
De president is namelijk helemaal niet populair bij het eigen volk. Een vreemde situatie, want officieel is Djibouti een democratie.
De huidige president heeft de laatste 3 verkiezingen (en ik heb vernomen dat deze praktijken al meer dan 20 jaar heel gewoon zijn) een beetje vals gespeeld en blijft zo aan de macht.
Hij wil per se ook een vierde termijn.

Maar hopelijk is dat nu afgelopen. De drones van de U.S. hebben nu het geweld van de regering van Djibouti tegen een vreedzame bijeenkomst van de oppositie (USN) vastgelegd, waardoor de U.S. niet langer doof en stom kan blijven.
Maar ja, de militaire belangen blijven voorgaan, zelfs als het gaat om mensenrechten. Vandaar de wat lauwe Amerikaanse reactie, vrij vertaald:
Ga met elkaar praten en doe eens rustig.
Wel hebben ze beloofd garant te staan voor transparante verkiezingen.
Da's waarschijnlijk het einde van de huidige President. Maar lost dat het probleem op?

AL LANGER BEKEND:
De flagrante schendingen van de mensenrechten waren al langer bekend, ook in Europa, gezien eerdere uitlatingen van de EU (zie bronnen onderaan).
Officiële standpunten worden er echter niet ingenomen. Ook zijn er geen sancties. Er wordt gedreigd met het voorstellen van sancties.. Oei!
Wat is hier aan de hand?
Men is bang zijn militaire positie (4000 man gelegerd in Djibouti vanuit U.S.) kwijt te raken in de strijd tegen de I.S. en Somalische piraten. Daarom moet Djibouti stabiel blijven en de steun aan Amerika en Europa (Italie en Frankrijk) verzekerd. En je kunt zeggen wat je wilt, een dictatuur is hartstikke stabiel.

ANGST SCHEPT PIJN:
Dus uiteindelijk worden er in Djibouti mensen vermoord en gemarteld door hun eigen regering. En dit kan voortbestaan door onze westerse/Nederlandse islamofobie, omdat wij onze angst belangrijker vinden dan mensenrechten ver weg..
Nederland loopt zelfs voorop in het ontkennen van de situatie.
Landen als België en Duitsland lijken iets beter op de hoogste. In Nederland is er niks bekend over Djibouti, de meeste officiële instanties noemen het nog steed Frans-Guyanaland. waarom? Geen idee, er zijn bronnen genoeg, waaronder Amnestie International en zelfs wikipedia. Maar buitenlandse zaken en ook de IND weet van niks. Vluchtelingen uit Djibouti worden geweigerd, want Djibouti is toch een democratie?

Wat kan ik eraan doen?: NUANCEER!
Eergisteren werd de oppositie in Djibouti uitgemoord door de eigen regering en wij droegen daar ons steentje aan bij door bang te zijn en medemensen te dehumaniseren, vanwege angst voor een geloof dat minstens zo divers is als Christendom. Tuurlijk zijn er dus ook extremisten, terroristen, idioten en politieke opportunisten, maar die hebben Christenen ook. De Ku Klux Klan, Behring Breivik, Army of God om maar een paar te noemen, maakt dat het Christendom eng of gevaarlijk? Moeten we het christen-probleem wereldwijd aanpakken?
Er IS geen moslim-gevaar, er is een handjevol idioten en politieke landjepikkers. De meeste aanslagen die gebeuren in naam van de Islam hebben NIKS met geloof te maken. Er is wel een ernstige politieke situatie.

Dus.... laat het met Kerst dan even afgelopen zijn..
Haal diep adem en zeg: "Moslims zijn mensen, geen radicalen, moslims zijn niet eng".
Zoals Sting ooit zong: "What might save us, me and you, is if the Russians love their children too." Dat was toen in de koude oorlog, iedere communist of zelfs maar socialist was eng. Nu zijn de moslims de pineut.

Kunnen we ook zonder zwart-wit denken, zonder oorlog in het hoofd de Kerst in?

Lees achtergrond over de diversiteit van de islam:
https://mennokater.wordpress.com/inhoudsopgave/islam-nader-bekeken/
of deze verhandeling over terrorisme en geloof:
http://users.telenet.be/myprojects/peace/andereterreur.html
Of kijk minimaal het sociaal experiment met bijbel/koran, hier in Nederland:
https://www.youtube.com/watch?v=zEnWw_lH4tQ

donderdag 10 december 2015

Piet mag in Sinterklaasjournaal 2015 alle kleuren zijn!

Mijn kindertijd bevat de mooiste en
de meest gruwelijkste dingen
die ik ooit meemaakte.
Nu begrijp ik ze beter.


Voor degenen, die dat NIET weten, ik maak spelletjes voor het Sinterklaasjournaal.
Daarom gaat de hele Pieten kwestie mij erg aan het hart. Aan beide kanten.



Dit is een screenshot van een spellletje, waaraan ik nu aan het werk (26 oktober 2016) ben.
De pieten zijn een leuke achtergrond.

Ik heb ze multicolored gemaakt, zowel qua kleren, als qua huid.
Ik vind de tijd rijp, want vorig jaar hadden we de roetveeg pieten, die lieten zien, dat pieten ook 'blank' konden zijn.

Ook de haren wil ik nog veranderen hier en daar. (Niet allemaal zwarte krullenbossen, maar ook een paar blonde en stijle, net als vorig jaar soms voorkwam)

Dat is programmatechnisch wat lastiger, want dan kom je soms in onmogelijke combinaties. Negroide met blond haar, staat een beetje vreemd, dus daar moet ik enige intelligentie inbouwen. leuke uitdaging..

Maar voorlopig zou dit de eerste game zijn, waarbij Piet officieel NIET zwart meer is. En dus geen zwarte piet meer.

Ik heb vandaag (26 okt. 2015) toestemming gevraagd aan de redactie, met dit als voorbeeld.
Ik kan dit bericht nog niet posten, want de spelletjes zijn nog geheim.

De Pieten gaan qua huidkleur van Oosters, via Europees naar Mediteraan en uiteindelijk naar Afrikaans, (Dus van heel licht, naar heel donker)
Nu nog hopen dat het weer mag! :)

Het antwoord (27-okt 2016) luidde:
Nog even over de pieten: de lijn van vorig jaar is doorgezet: 20% van de pieten is roetveeg in verschillende fasen. Dus dit kan ook in de spelletjes zo terugkomen.
JEEEH, kleine overwinning. Ik zeg klein, want 20% is minder dan ik had, maar ik zal er 20% van maken. Het Sinterklaasjournaal krijgt al zoveel gelazer van mensen die het "allemaal maar belachelijk vinden met de pieten". We zullen het stapje voor stapje moeten doen.
En ik zal de haren dus ook nog even doen. Beetje extra werk, maar dat hebben we er graag voor over!

Bericht staat gescheduled voor: 10 dec. 2015, dan zal het wel mogen, dan is Sint weer uit het land.

dinsdag 1 december 2015

Olifant en berijder

Geloven dat je een olifant besturen
is een kwestie van vertrouwen
op je eigen flexibiliteit.


Dit zit al een tijd in mijn hoofd. Nu lijkt mij het perfecte moment om dit stuk te schrijven, want het gaat over de kracht van emotie op ons denken.
En ik ben bang. Anderhalf uur geleden was ik in paniek, maar ik heb gepraat, geredeneerd en gehuild en nu ben ik alleen nog maar bang. En ik kan de afleiding goed gebruiken :)

Morgen heb ik een kleine medische ingreep.
Ik ervaar op dit moment heel goed en duidelijk wat emotie met mij doet.

Misschien ken je dit beeld:

De rede is als de berijder van een olifant. De olifant is de emotie.
Meestal lijkt de berijder de baas en de olifant is een formidabele, trouwe werkkracht.
Maar we weten allemaal: als de olifant echt iets anders wil dan heeft de berijder niks in te brengen. De controle van de berijder is een illusie, die hij alleen in stand kan houden met toestemming van de olifant.

Het begon voor mij vanochtend.

Ik heb toen het boekje gelezen van het ziekenhuis en daarin staat alles over de procedure van de ingreep, de risico's (die zijn gering) en de mogelijke voordelen (deze zijn groot).
Maar er is ook 40% kans, dat de ingreep niks uithaalt.
De ingreep is een wortelblokkade, toegepast in verband met een Hernia, stelt niet veel voor, maar...

Ik heb een grote angst voor naalden,  Op jonge leeftijd heb ik ooit een wratje van mijn vinger laten branden. Die vinger werd verdoofd door middel van een injectie. Vingers zijn gevoelig, erg gevoelig.
Daar is mijn angst ontstaan, het was onverwacht en zeer pijnlijk. Van mijn volgende prik ben ik erg ziek geworden.. En zo groeit een angst.
Dat weet ik van mezelf, ondertussen heb ik ook positievere ervaringen gehad, maar toch...

Deze ingreep bestaat uit een langdurige injectie.
De naald(en) zitten er waarschijnlijk ergens tussen de 2 en 20 minuten in, afhankelijk van hoe de procedure verloopt..

Dus wat doet mijn berijder.. Die pakt zijn stok.
Ik ga lezen op internet. Vaak is meer informatie voor mij een remedie tegen angst. Een manier om de olifant weer in het gareel te krijgen. En ik weet, daar staan ook de horror verhalen en als bron laat internet soms wat te wensen over. Maar ik acht mezelf wel in staat om me daartegen te wapenen..

Cortisonen zijn synthetische varianten van hormonen die je zelf ook maakt tijdens stress. Ze werken ontstekingsremmend, maar de bijwerkingen zijn ook stevig. Het gaat hier echter om een zeer kleine dosis, die men direct inspuit. Lokaal dus en de meeste ernstige bijwerkingen zijn systemisch.
Dus er is echt weinig gevaar. Het is alleen maar een prikje met een onschuldige dosis..
Dit stelt me zowaar wat gerust. Zie je wel.. Het werkt. De olifant lijkt wat te kalmeren.
Lees door! Beheers je angst! Gebruik je stok voor nog een porretje..

Dan vind ik een onderzoek uit 2013 uit Engeland, waarin specifiek naar de wat ernstigere gevolgen van deze operatie wordt gekeken door meerdere specialisten. Conclusie: kans op ernstige complicaties (verlamming of zelfs dood): 1 op 10.000.

Die kans.. 1 op de 10000 heeft een emotionele lading voor mij. Mijn zoon heeft Perthes gehad, een heel vervelende, pijnlijke ziekte. De kans dat een kind Perthes krijgt is..... 1 op 10.000.

Ik denk, dat het daar onherroepelijk misging, hoewel ik niet op internet had moeten gaan, natuurlijk. Je vindt altijd wel iets. Maar dit is anders, we hebben al een keer een kans van 1 op 10.000 gehad in ons gezin en dat was niet leuk. Dus daar sloeg de olifant op hol


Dus daar ging ik als berijder, ik hobbelde zo goed mogelijk mee..:
"Het gaat de laatste tijd toch al een stuk beter? Is dit nou wel echt nodig?
Ik kan al veel meer dan vorige week." Onder invloed van mijn angst besluit ik mezelf te testen. Een experiment te doen. De week ervoor, onderweg naar het gesprek over deze prik, had ik dat ook al gedaan. Ik wilde objectief vast stellen, hoe ik ervoor stond, toen kon ik 20 stappen lopen voordat ik last kreeg. Dat was het beeld van vorige week.

Vandaag ga ik weer lopen en als ik meer dan 20 stappen haal, dan is er verbetering. Onder invloed van het gehobbel van mijn olifant accepteer ik deze bijna magische conclusie. Het leek heel logisch.

Ik loop 400 stappen, voor ik last krijg. Ik verbaas mezelf. Ik had wel gezien, dat ik vooruitging, maar zoveel in een week? En dat is dus het 'bewijs'.


Deze ingreep is helemaal niet nodig. Ik hoef dit niet te doen.
Ik besluit de boel af te bellen. Als klap op de vuurpijl bedenk ik: "Ze zullen blij met me zijn. De pijnpoli's zijn overbelast, zo krijgt iemand anders een kans, die het wel nodig heeft. Ik moet me gewoon niet aanstellen. Bij mij gaat het vanzelf over.."
De olifant gaat lekker zijn eigen gang. Mijn stokje is gebroken, erger dan niks.

Ik volgde de 'wetenschappelijke methode' en toch gaat het mis. Ik schatte risico's in, formuleerde een hypothese op grond van de waargenomen feiten, ik doe een experiment (dat ik niet kan herhalen, vanwege de tijdsdruk, maar ja) Tja, dus ik moet wel gelijk hebben. Ik moet afbellen.

Maar ergens voelde ik de twijfel, er klopte iets niet. En iets knaagde aan me.
Ik besloot mijn vader te bellen. Hij kent mijn angst voor naalden en is zelf ook geen fan van medische procedures. Ik denk dat ik hem als eerste heb gebeld, omdat ik dacht hem wel te kunnen overtuigen en daarmee mezelf. Ik weet al welk antwoord ik van mijn vrouw kan verwachten: "In de wachtkamer van de tandarts is de tandpijn altijd over", maar als ik hem kan overtuigen, sta ik zelf ook sterker.

Maar mijn vader reageerde (gelukkig) precies omgekeerd en was het totaal niet met me eens, juist omdat hij de angst herkende..
En nu ik eraan denk, ik kwam onderweg iemand tegen, die ik zakelijk ken en we spraken over mijn herstel. Ik zei dat het feit dat ik zover kon lopen een teken was van mijn herstel. Hij was duidelijk niet overtuigd, vanwege de manier waarop ik liep. Niet vloeiend en met voorzichtige, kleine stapjes.
Ook mijn stiefmoeder (die een medische achtergrond heeft) kon ik niet overtuigen en ook mijn vrouw niet.
Vier mensen achter elkaar waren het categorisch niet met me eens.

De waarschijnlijkheid dat ik het fout had, werd dus steeds groter. Dat dit toch een irreele angst was, een fobie. Iets wat ik mezelf had aangepraat.
Dat is geen leuke realisatie. Het voelt als een zwakte. Want ik kon alles beredeneren en ik had het zorgvuldig gedaan, dacht ik..
Het voelt alsof ik gecompromitteerd ben en dat ben ik natuurlijk ook. De angst en emotie heeft mijn redeneren negatief beïnvloed, mijn inschattingen subtiel veranderd. (Een negativity bias in psychologische termen). Conclusie: ik kan mijn eigen oordeel niet meer vertrouwen.
De olifant heeft mijn zweepje gebroken.



Dus besloot ik het op die manier te gaan bekijken.
Als dit een irreele angst is, dan is het logisch dat het mijn waarnemen en manier van redeneren beïnvloed. Cognitieve dissonantie (ik heb daar al eens een stuk over geschreven, als ik straks nog zin heb, zoek ik de link op). Dat is de naam van het verschijnsel.

De oplossing is, denk ik, bekijk het neutraal en wees om dat voor elkaar te krijgen overal zo positief mogelijk over...
In een onderzoek van 1,2 miljoen mensen had 1 op de 10.000 grote negatieve gevolgen zoals verlamming of gingen zelfs dood. Maar was dat altijd ten gevolge van de procedure?

Ik zoek het sterftecijfer van Groot Brittanie voor de leeftijdsgroep waar het onderzoek over ging en kom op een sterftecijfer van 136 per 100000 personen per jaar.
De totale behandeling beslaat 3 maanden. Er is dus een kans van ongeveer 1 op 3000 dat iemand sowieso doodgaat in die periode (in Engeland).
Als je het op die manier bekijkt, daalt de kans dat je doodgaat, want 1 op de 10.000 is een kleinere kans dan 1 op de 3000.
Dat voelt wat vreemd aan. Ben ik nu niet te positief?

Toch zit er wel enige logica in. De ene groep staat niet onder medische begeleiding, de andere wel. Het is dus logisch dat in de groep, die WEL onder medische begeleiding staat vanwege een ingreep met weinig inherent risico, een kleinere sterfte is.

Kortom, wat eerste een risico leek, blijkt een voordeel.

Vreemd? Nee, de denkfout die ik maakte is een klassieke drogreden:
"Post hoc ergo propter hoc" Erna, dus erdoor.
Mensen gingen dood na een ingreep, dus zal het wel komen door de ingreep.
Onder emotioneel neutrale omstandigheden had ik dat moeten herkennen.

Het is moeilijk om aan statistieken over spontane verlammingsverschijnselen te komen, maar die zou je er ook nog vanaf moeten trekken. Ik ben dus zeker niet te positief.

1 op de 10.000 heeft voor mij echter een zeer emotionele waarde en bracht in dit geval een paniekaanval teweeg. Een ontlading van opgespaarde emotie. Mijn eigen onderdrukte angst van de afgelopen week, de pijn en frustratie van de afgelopen twee maanden en de onmacht van 3 jaar toekijken hoe mijn zoon pijn leed. Een sterke emotie. Paniek.
Paniek zorgt voor adrenaline.
Adrenaline is een pijnstiller, een zeer krachtige.
Mijn 'prestatie' van vandaag, zou je dus ook in dat licht moeten bekijken.
Ik heb 400 stappen gelopen onder invloed van een krachtige pijnstiller (los van de pijnstilling, die ik sowieso heb vanwege de hernia). Het kan ook een toevalstreffer zijn geweest. Ik heb goeie dagen en slechte dagen. Misschien was dit een goeie dag, misschien had ik vorige week een slechte dag.
Hieruit mag je geen conclusies trekken.
Maar ik deed het wel.

Opeens lijkt mijn sterkste 'bewijs' niet zo belangrijk meer en niet meer zo overtuigend.
Mijn sterkste bezwaar blijkt zelfs een voordeel ipv een nadeel.
En terwijl ik dit allemaal bedenk, ben ik nog steeds bang.
Maar het maakt niet meer uit

Als het een spelletje was, en je had met een zet bijna twee derde kans op winst en een derde kans op tijdelijk verlies, dan doe je dat. Strategisch gezien is het de beste keus.
Dat betekent, dat mijn angst ongegrond is, niet reeel. Een fobie.

En met fobien kun je omgaan. Voor mij helpt redeneren, mezelf afleiden en rustig ademhalen. Zo kom ik over mijn hoogtevrees heen, dus zo kan ik ook over mijn naaldenangst heenstappen.

Ik ben nog steeds bang, maar ik weet ondertussen vrij zeker, dit de juiste beslissing is, zelfs al zou er morgen iets misgaan, zelfs al zou de behandeling bij mij niet aanslaan.

Ik ben weer een stukje alerter op mijn angst. Ik heb mezelf dit keer kunnen corrigeren,
maar ik had bijna een fout begaan. Ik stond op het punt af te bellen.
En mijn laatste argument daarvoor gaf direct mijn risico weer.
"Ze zullen blij met me zijn, want de pijnpoli's hebben het al zo druk".
Klinkt edel, nobel, ik denk om een ander. Maar draai het eens om:

Als ik morgen weer verrek van de pijn en het was gewoon inderdaad adrenaline en een goeie dag en ik heb net op het laatste moment een afspraak afgezegd. Hoe lang denk je dat het dan duurt, voordat ik weer een afspraak heb?
Gezond eigenbelang zou me daarvoor moeten hebben waarschuwen. Angst is zo subtiel.. Het zorgt dat ik alles kan recht praten wat krom is, precies naar de verkeerde dingen kijk en dat ik het zelf ga geloven.

Ik moet dus af en toe toetsen bij een ander. Kijken of mijn olifant met mij op hol is geslagen..
"Je kunt een probleem niet oplossen met het hoofd dat het heeft gecreerd." Ook zo;n mooie spreuk.

De meeste argumenten die hierboven staan, komen uit gesprekken met anderen, niet uit mijn hoofd.
Ze kwamen pas binnen, toen ik het hele riedeltje afliep en inzag dat de crux lag bij de 1 op de 10000.
Die is voor mij emotioneel en belangrijk. Daar ontspoorde ik, toen gaf ik opeens toe aan mijn angst.

Pas toen ik daarvoor voor mezelf een tegenbewijs kon leveren, kalmeerde ik. Ook het tegenbewijzen is een heelijke afleidingsmaneuvre. En als extra afleiding schrijf ik dit stukje.
Nu zijn hun argumenten mijn argumenten.
Nu is het een nuttige ervaring geweest.

De berijder heeft niet gewonnen, al lijkt hij weer de baas, kan hij zijn illusie weer volhouden. Misschien is hij de volgende keer wat voorzichtiger met zijn stok..
De olifant is nog steeds de sterkste, maar hij accepteert weer de leiding. Tenslotte geeft de berijder hem iedere dag zijn hooi en veegt zijn hok schoon, helemaal waardeloos is hij niet..




woensdag 11 november 2015

Drogredenen - Valse gevolgtrekking

Als het water in je ogen zwart wordt,
moet je geen soep drinken, maar prikborden.
(mijn dochter)

Valse gevolgtrekkingen 

Er zijn vele soorten valse gevolgtrekkingen.

Andere benamingen

(NON SEQUITUR)

Hoe werkt het?

Soms begint iemand met een volkomen redelijk klinkend betoog.
Dingen waarop je "Ja" en "Natuurlijk" zegt. Dan zonder waarschuwing wordt er een aanname doorgedrukt.
Dit zie je veel in religieuze pamfletten en traktaten.
Zodra de aanname is doorgedrukt, wordt er op doorgebouwd.

Voorbeelden:
"De wereld bestaat, dus hij is geschapen, het bestaan van de wereld is het bewijs voor een schepper."
De DUS is een gevaarlijke aanname. Er zijn vele manieren waarop de wereld tot bestaan kan zijn gekomen, zelfs het feit dat de wereld is ontstaan is een aanname. De denkfout die wordt gemaakt is dus in dit geval : Negeren van alternatieve hypothesen. De tweede aanname is dat scheppen het bewijs is voor een schepper. Enkelvoud/mannelijk. Weer twee aannames en wederom negeren van alternatieven. Ook is dit een cirkelredenering.

"U ziet hier een gewone envelop..." (Dat is overigens de slechte goochelaar, want een goede goochelaar toont een envelop en laat mensen de aanname dat het een gewone is zelf doen, of pakt een envelop, die 'toevallig' in de buurt licht)

"Ik heb weliswaar een gat in de romp geboord, maar we zitten nu eenmaal allemaal in hetzelfde schuitje, dus.." (Dit klinkt redelijk en oplossingsgericht, maar is vaak niet waar. Doelstellingen komen wellicht tijdelijk overeen: het overleven.. Maar de spreker heeft hoogstwaarschijnlijk minstens een extra agenda punt ten opzichte van de anderen en dat is het ontlopen van de consequenties van de schuld, ook is de vraag van zijn motivatie voor de sabotage nog niet beantwoord.
Men zit met hetzelfde probleem, maar de situatie is niet gelijk voor iedereen. Het is ook een oversimplificatie van het soort vals dilemma)

Meer over dit soort logische fouten vind je hier:....


Discussies Theosofie

Theosofie, zo gek nog nie?
 tolereren, accepteren, respecteren, waarderen, verwonderen, nieuwsgierigheid?


From: Marlies Greve
Sent: Monday, November 9, 2015 3:28 PM
To: Hjalmar Snoep - Snoep Games
Subject: Re: Voor als je terug bent van Indonesie.

Hoi rug,
Wat een prachtige stukjes voor ons tolerantiefeest! Lekker creatief ook. Ik ben het helemaal eens dat er naar oplossingen gezocht moet worden voor problemen.
Dit ook voor de intolerantie naar anderen (visies/cultuur/godsdiens)
Net als bij de Pietendiscussie is hierbij de insteek:
Niet op zoek naar verschillen, maar naar overeenkomsten tussen wensen en behoeften. Kort onderzoekje op internet wijst uit religie's: kort onderzoekje op internet leverde onderstaand artikel op, dat hele interessante 'quotes' bevat.


Artikelen van W.Q. Judge
isbn 9789491433016, gebonden, eerste druk 2012, bestel boek
© 2012 Theosophical University Press Agency, Den Haag

 Inhoudsopgave  
Punten van overeenkomst in alle religies1

1 Een lezing gegeven door William Q. Judge op 17 april 1894 voor het Religieus Parlement in San Francisco, Californië.
Aan de Midwinter Beurs in San Francisco was ook een Religieus Parlement verbonden, naar het voorbeeld van het eerste grote Parlement in 1893 in Chicago [zie blz. 547ev]. Dr. J.D. Buck en William Q. Judge, laatstgenoemde als secretaris-generaal van de Amerikaanse afdeling, werden officieel uitgenodigd om het Parlement tijdens een van zijn sessies toe te spreken als vertegenwoordigers van de theosofische beweging. De tijd was zo beperkt dat de sprekers ieder maar 30 minuten kregen; om die reden is de lezing niet zo volledig als het geval zou zijn als er meer tijd beschikbaar zou zijn gesteld. Maar de gelegenheid liet opnieuw de kracht van de theosofische beweging zien.

[The Path, juli 1894, blz. 105-11]

Meneer de voorzitter, dames en heren: Laat ik u een paar verzen voorlezen uit enkele van de oudste geschriften van de wereld, uit de oude Indiase boeken die door de brahmanen van Hindoestan als heilig worden beschouwd.

Kan er twijfel en verdriet bestaan voor iemand die weet dat alle spirituele wezens gelijk van aard zijn en slechts gradueel van elkaar verschillen? – Isa Upanishad, 7

De zon schijnt daar niet, noch de maan en de sterren, of de bliksem en nog minder dit vuur. Als hij schijnt, schijnt alles in navolging van hem; door zijn licht wordt dit alles verlicht.
– Mundaka Upanishad, 2:2:10

Leid mij van het onwerkelijke naar het werkelijke!
Leid mij van duisternis naar licht!
Leid mij van de dood naar onsterfelijkheid!
– Brihadaranyaka Upanishad, 1:3:28

Ik zoek een toevlucht en ga naar die god die het licht van zijn eigen gedachten is; hij die eerst brahmanen schept en hen de Veda’s schenkt; die zonder delen is, zonder handelingen, rustig, zonder gebreken, de hoogste brug naar onsterfelijkheid, gelijk een vuur dat zijn brandstof heeft verbruikt.
– Svetasvatara Upanishad, 6:18-19

Dit zijn enkele verzen van de vele duizenden die bewaard zijn in de oude Veda’s van de hindoes, geliefd bij hen die wij ‘heidenen’ hebben genoemd; het zijn de gedachten van hen die wij ‘slechts afgodendienaars’ hebben genoemd.

Als vertegenwoordiger van de theosofische beweging ben ik blij om hier te zijn en de taak te hebben gekregen om te spreken over de punten van overeenkomst in alle religies. Ik ben blij omdat theosofie in alle religies en alle wetenschappen is te vinden. Wij leden van de Theosophical Society onderschrijven ten volle de openingswoorden van uw voorzitter toen hij zei dat een theologie die stilstaat en niet vooruitgaat, geen ware theologie is, en dat we zover zijn gevorderd dat de theologie ook de studie van de mens moet omvatten. Bij zo’n studie moeten al zijn verschillende religies, zowel de dode als de levende worden betrokken. En wanneer we de studie in die richting uitbreiden zullen we tot de conclusie komen dat de mens grotendeels zijn eigen openbaarder is, dat hij de religie aan zichzelf heeft geopenbaard en dat daarom alle religies waarheid moeten bevatten; dat geen enkele religie er aanspraak op kan maken als enige de waarheid te bezitten of geopenbaard te zijn, of de enige te zijn die God de mensheid heeft geschonken, of de enige weg te zijn waarlangs de mens kan gaan om verlost te worden. Als dit niet zo is, dan is uw Religieuze Parlement geen parlement, maar slechts een groep mensen die bewondering hebben voor zichzelf en hun eigen religie. Maar juist het bestaan van dit Parlement bewijst de waarheid van wat ik zei, en wijst op de noodzaak, zoals de Theosophical Society al 19 jaar heeft beweerd, van een eerlijk, nauwgezet en broederlijk onderzoek van alle religies op de wereld, dat als doel heeft te ontdekken wat de kernwaarheden zijn waarop elke religie berust, en wat de oorspronkelijke bron is waaruit ze zijn voortgekomen. We zijn vandaag hier bijeen om dit onderzoek zorgvuldig en op een verdraagzame manier in te stellen; de Theosophical Society zet zich daarvoor in en heeft zich daarvoor ingezet – voor verdraagzaamheid, voor eenheid, voor de definitieve en onherroepelijke genadeslag aan elk dogmatisme.

Maar als u zegt dat de religie moet zijn geopenbaard is het toch beslist niet zo dat God enkele miljoenen jaren heeft gewacht vóór hij haar schonk aan die arme wezens die mensen worden genoemd. Hij wachtte toch zeker niet tot hij een arme Semitische volksstam vond aan wie hij haar kon geven zo laat in de geschiedenis van de mensheid? Hij moet haar direct in het begin hebben geschonken en daarom moeten alle huidige religies uit één bron zijn ontstaan.

Wat zijn de grote religies van de wereld en waar komen ze vandaan? Het zijn het christendom, brahmanisme, boeddhisme, confucianisme, het jodendom, zoroastrianisme en de islam. Eerstgenoemde is een van de jongste met al zijn elkaar bestrijdende sekten, met het mormonisme als zijtak en het rooms-katholicisme dat brutaalweg beweert dat zij de belangrijkste is en dat alleen zij de waarheid bezit.

Het brahmanisme is de oude eerbiedwaardige religie van India, en was al een volwassen, volledig ontwikkeld stelsel lang vóór het boeddhisme of het christendom ontstond. Het gaat terug tot de nacht van de tijd en breidt de geschiedenis van de religie uit tot ver vóór het punt dat de huidige onderzoekers ooit als het begin van het religieuze denken wilden vaststellen. Als bijna de oudste onder de Ouden wacht het in het verre India, met zijn heilige Veda’s in de hand, rustig tot het jongere Westen de tijd zal vinden om, naast het najagen van materiële bezittingen, de schatten te onderzoeken die erin besloten liggen.

Het boeddhisme, de religie van Ceylon, van gedeelten van China, van Birma en Japan en Tibet, verscheen na zijn ouder, het brahmanisme. Historisch is het ouder dan het christendom maar het bevat dezelfde ethiek als laatstgenoemde, dezelfde wetten en dezelfde voorbeelden, soortgelijke heiligen en identieke legenden en verhalen die betrekking hebben op de Heer Boeddha, de verlosser van de mensheid. Het telt nu, na ongeveer 2500 jaar, meer mensen dan enige andere religie, want tweederde van de hele mensheid belijdt het.

Het zoroastrianisme verliest zich eveneens in de duisternis van het verleden. Het leert ook een ethiek zoals wij die kennen. Veel van zijn ritueel en filosofie wordt niet begrepen, maar de wet van broederlijke liefde ontbreekt er niet in; het leert rechtvaardigheid en waarheid, naastenliefde en vertrouwen in God, en ook onsterfelijkheid. Hierin stemt het met alle religies overeen, maar het verschilt van het christendom in die zin dat het niet gelooft in het plaatsvervangend lijden, dat volgens het zoroastrianisme onmogelijk is.

Het christendom van nu is een modern jodendom, maar het christendom van Jezus is iets anders. Hij onderwees vergevensgezindheid, terwijl Mozes vergelding onderwees en dat is tegenwoordig de wet in onze christelijke staat en kerk. ‘Oog om oog, tand om tand’ is nog steeds een erkende regel, maar Jezus leerde het tegenovergestelde. Hij was het volkomen eens met Boeddha die 500 jaar vóór de geboorte van de joodse hervormer zei dat we elkaar moeten liefhebben en onze vijanden moeten vergeven. Het moderne christendom is dus niet de religie van Jezus; maar het boeddhisme en de religie van Jezus komen overeen want beide vragen om menslievendheid, volkomen verdraagzaamheid, volledige geweldloosheid, en absolute zelfopoffering.

Als we het christendom, het boeddhisme en het hindoeïsme vergelijken wat ritueel, dogma’s en leringen betreft, zien we een treffende overeenkomst; het lijkt erop dat hier sprake is van imitatie van de kant van het jongere christendom. Kopieerde het modernere het oude? Dat lijkt waarschijnlijk. En sommige van de eerste christelijke kerkvaders zeiden vaak, zoals uit hun geschriften blijkt, dat het christendom niets nieuws in de wereld bracht en dat het in alle tijden had bestaan.

Als we ons wenden tot het ritueel, waarvan de rooms-katholieke kerk zoveel voorbeelden laat zien, ontdekken we dat in het boeddhisme dezelfde gebruiken en zelfs gelijksoortige gewaden en een overeenkomstige inrichting van het altaar worden aangetroffen, en dat veel voorschriften die betrekking hebben op het altaar en op het naderen en het zich weer verwijderen van het altaar, heel duidelijk worden vermeld in de veel oudere richtlijnen die voor de brahmaan gelden als hij als priester optreedt. Deze overeenkomst bleek op zo treffende wijze uit het waarheidsgetrouwe verslag van de katholieke priester Abbé Huc dat de verontruste kerk eerst verklaarde dat dit het werk was van de duivel, die wist dat het christendom op komst was en al deze dingen voor de boeddhisten verzon door middel van een soort ante facto kopieerkunst met het doel onschuldige katholieken daarmee in verwarring te brengen; en toen verbrandden ze het boek van de arme Abbé Huc. Wat de staties van de kruisweg betreft, waarmee we nu goed bekend zijn, of de rozenkrans, de biecht, kloosters, enz., dit alles kunnen we in de oudere religie terugvinden. De rozenkrans werd van oudsher in Japan gebruikt, waar men meer dan 172 soorten kende. En een onderzoek van de mummies van het oude Egypte onthulde dat zij in het graf rozenkransen meekregen en dat ook daar verschillende soorten werden gebruikt. Sommige daarvan heb ik gezien. Als we de schimmen van de priesters van Babylon konden oproepen, zouden we ongetwijfeld ook daar dezelfde rituelen aantreffen.

Wat leringen betreft is in het christendom die van verlossing door geloof algemeen bekend. Ze was de oorzaak van een ernstig geschil in de tijd van Jacobus. Maar wat voor veel christenen misschien heel vreemd klinkt, het is een heel oude brahmaanse leer. Ze noemen het ‘de brug-leer’, omdat het de grote brug vormt. Maar voor hen betekent het niet het geloof in één speciale emanatie van God, maar God zelf is het doel, God is het middel en de weg, en God is het doel van het geloof; door een volkomen geloof in God, zonder een middelaar, zal God u verlossen. Ze hebben ook een leer van verlossing door geloof in de grote zonen van God, Krishna, Rama en anderen; volkomen geloof in een van deze is voor hen een weg naar de hemel, een overbrugging van alle zonden. Zelfs zij die door Rama werden gedood in de grote oorlog die in het Ramayana uitvoerig wordt beschreven, gingen regelrecht naar de hemel omdat ze hem aankeken, evenals de dief aan het kruis die naar Jezus keek, het paradijs binnenging. In het boeddhisme vinden we dezelfde leer van het geloof. Onder de 12 grote scholen van het boeddhisme in Japan is er één die de school van het Zuivere Land wordt genoemd. Deze leert dat Amitabha de gelofte deed dat iedereen die driemaal zijn naam aanroept geboren zou worden in zijn zuivere land van gelukzaligheid. Hij stelde dat sommigen sterk genoeg kunnen zijn om de vijand te overwinnen, maar dat de meesten dat niet zijn en enige hulp van een ander nodig hebben. Deze hulp wordt gevonden in de kracht van de gelofte van Amita Boeddha, die iedereen zal helpen die zijn naam aanroept. Deze leer is een gewijzigde vorm van het plaatsvervangend lijden, maar ze sluit de verlossing door werken die door Jacobus van de christenen werd verkondigd niet uit.

Het christendom, het boeddhisme en het brahmanisme hebben ook hemel en hel gemeenschappelijk. De brahmanen noemen het svarga, de boeddhisten devachan, en wij hemel. Het tegenovergestelde is naraka en avichi. Maar afgezien van de namen zijn de beschrijvingen gelijk. De hellen van de boeddhisten zijn gruwelijk, lang van duur en schrikwekkend. Het verschil is dat de hemel en de hel van de christenen eeuwig zijn, terwijl de andere dat niet zijn. Aan deze andere komt een einde zodra de krachten waardoor ze in het leven werden geroepen zijn uitgeput. Ook in het denkbeeld dat er meer dan één hemel bestaat is er overeenkomst, want Paulus maakt melding van meer dan één enkele hemel en over één daarvan spreekt hij in opgetogen bewoordingen; de boeddhisten spreken over vele, die zich alle een stap lager of hoger dan de andere bevinden. Brahmanen en boeddhisten zijn het erover eens dat wanneer voor de ziel aan de hemel of de hel een einde is gekomen, deze weer neerdaalt om opnieuw geboren te worden. En dat werd ook door de joden onderwezen. Ze zeiden dat de ziel oorspronkelijk zuiver was, maar dat ze zondigde en een zwerftocht moest maken door wedergeboorten, tot ze was gezuiverd en gereed was om naar haar bron terug te keren.

Wat priesterschap en priesterpolitiek betreft stemmen alle religies volkomen overeen, behalve dan dat de brahmanen in plaats van tot priester te worden gewijd, als zodanig worden geboren. Het priesterschap van Boeddha begon met hen die zijn vrienden en discipelen waren. Na zijn dood kwamen ze in concilie bijeen, en daarna werden vele concilies gehouden, die alle door priesters werden bijgewoond. Dezelfde soort vragen als bij de christenen kwamen bij hen naar voren en soortgelijke scheuringen, zodat er nu een noordelijk en een zuidelijk boeddhisme bestaat en twaalf scholen in Japan. Gedurende het leven van Boeddha kwam het oude vraagstuk naar voren over de toelating van vrouwen en leidde tot veel discussie. De macht van de brahmaanse en boeddhistische priesters is aanzienlijk en ze eisen even grote privileges en rechten voor zich op als de christelijke.

We moeten daarom tot de conclusie komen dat deze religies wat hun leringen en theologie betreft alle overeenstemmen. Het christendom valt echter op als bijzonder onverdraagzaam – en dit woord ‘onverdraagzaam’ ontleen ik aan enkele uitspraken van priesters over het Parlement van Religies bij de Wereldtentoonstelling – want het zegt dat het de enige ware religie is die God aan de mens heeft willen openbaren.

De belangrijke leer van een verlosser die de zoon van God is – God zelf – is niet oorspronkelijk christelijk. Ze is gelijk aan de heel oude leer van de hindoes die de leer van de avatara’s wordt genoemd. Een avatara is iemand die afdaalt naar de aarde om de mens te verlossen. Hij is de geïncarneerde God. Krishna was zo iemand en ook, zoals zelfs de hindoes toegeven, Boeddha, want hij is een van de tien grote avatara’s. Op de overeenkomst tussen Krishna of Cristna en Christus is vaak gewezen. Hij verscheen 5000 jaar geleden om de mensheid te verlossen en tot zegen te zijn, werd geboren in India en zijn leer was brahmaans. Hij werd evenals Jezus gehaat door de vorst, in dit geval Kansa, die hem bij voorbaat van het leven wilde beroven en die de zonen van veel families van het leven beroofde om zijn doel te bereiken, maar daarin niet slaagde. Rama streed tegen de machten van de duisternis in zijn gevechten met Ravana, die hij ten slotte doodde. Men geloofde dat hij de incarnatie van God was. Dit is in overeenstemming met de oude leer dat het Grote Wezen periodiek de vorm van een mens aanneemt voor het behoud van de rechtvaardigen, het vestigen van deugd en orde en het bestraffen van mensen die slechte daden verrichten. Miljoenen mannen en vrouwen lezen elke dag over Rama in het Ramayana van Tulsi Das. Zijn lof wordt elke dag gezongen, en herhaald tijdens hun feestdagen. Het lijkt beslist nogal bekrompen en kleingeestig om aan te nemen dat slechts één enkele stam en één enkel volk werd begunstigd met het verschijnen van een min of meer volledige incarnatie van God.

Jezus onderwees een geheime leer aan zijn discipelen. Tot hen zei hij dat hij het gewone volk door middel van eenvoudige verhalen onderwees, maar dat de discipelen in de mysteriën konden worden onderricht. En in de begintijd van het christendom was die geheime leer bekend. In het boeddhisme bestaat hetzelfde, want Boeddha begon met één voertuig of leer, ging daarna over tot twee en toen tot drie. Ook hij onderwees een geheime leer die ongetwijfeld overeenstemde met die van de brahmanen die hem aan het hof van zijn vader onderricht hadden gegeven. Hij deed afstand van de wereld, en later van de eeuwige vrede in nirvana, opdat hij de mensheid zou kunnen verlossen. Hierin komt het verhaal overeen met dat van Jezus. En Boeddha weerstond ook Mara, of de duivel, in de wildernis. Jezus onderwijst dat we even volmaakt moeten zijn als de Vader, en dat het koninkrijk van de hemel zich in ieder van ons bevindt. Om volmaakt te zijn als de Vader moeten we aan hem gelijk zijn, en hier hebben we dus de oude leer die vanouds door de brahmanen werd onderwezen dat ieder mens God is en een deel van God. Dit ondersteunt de eenheid van de mensheid als een spiritueel geheel, een van de belangrijkste leringen uit de tijd van vóór het christendom en die ook nu in het brahmanisme wordt aanvaard.

Dat het heelal in essentie spiritueel is, dat de mens een geest is en onsterfelijk, en dat de mens de volmaking kan bereiken zijn universele leringen. Alle religies hebben zelfs specifieke leringen gemeen. Reïncarnatie komt niet alleen voor in het hindoeïsme of het boeddhisme. Ook de joden geloofden erin, en Jezus geloofde er niet alleen in maar onderwees haar ook. Want hij zei dat Johannes de Doper de reïncarnatie was van Elia ‘die zou komen’. Als jood moet hij de leringen van de joden hebben gekend, en dit was er één van. En in Openbaring (3:12) zegt de schrijver: ‘Wie overwint maak ik tot een zuil in de tempel van mijn God, en hij zal niet meer daaruit gaan.’ De woorden ‘niet meer’ impliceren dat er een tijd van ‘daaruit gaan’ aan voorafging.

De leer van de vervolmaakbaarheid van de mens doet de leer van de erfzonde teniet, en zoals gezegd onderwees Jezus eerstgenoemde leer. Reïncarnatie is een noodzaak voor het bereiken van deze volmaking, en door middel daarvan worden ten slotte die verlossers van de mensheid voortgebracht waarvan Jezus er één was. Hij ontzegde anderen dergelijke voorrechten niet, maar zei tegen zijn discipelen dat zij zelfs grotere dingen konden doen dan hij heeft gedaan. We vinden deze edele wijzen en verlossers dus in alle religies. Daar zijn Mozes en Abraham en Salomo, allen wijzen. En we moeten de joodse gedachte aanvaarden dat Mozes en de anderen de reïncarnaties van vroegere personen waren. Mozes was volgens hen Abel, de zoon van Adam; en hun messias zou een reïncarnatie van Adam zelf zijn die al een tweede keer was verschenen in de persoon van David. We aanvaarden de messias en volgen hem terug tot David, maar weigeren, ten onrechte, de rest van hun leer te aanvaarden.

Als we ons richten op de meer alledaagse leringen, dan zien we die van karma of de leer dat we verantwoording moeten afleggen voor al onze daden en de gevolgen daarvan moeten ondervinden. Dit is de grote leer die het menselijk leven verklaart. Ze werd onderwezen door Jezus en Mattheus en Paulus. Laatstgenoemde zei met nadruk: ‘Vergis u niet, God laat niet met zich spotten: wat een mens zaait, zal hij ook oogsten’ (Galaten 6:7).

Dit is het karma van de brahmaan en de boeddhist, dat leert dat elk leven het resultaat is van een vorig leven of vroegere levens en dat ieder mens in zijn wedergeboorten elke gedachte zal moeten verantwoorden en de gevolgen zal ondervinden van zijn vroegere daden.

Wat de ethiek betreft zijn al deze religies gelijk, en niet één ervan geeft een nieuwe ethiek. Jezus stemde daarin overeen met zijn voorganger Boeddha, en beiden onderwezen de wet van liefde en vergevingsgezindheid. Een onderzoek van de religies van verleden en heden vanuit een theosofisch standpunt steunt en bevestigt die ethiek. We kunnen daarom geen nieuwe code introduceren, maar streven ernaar door een onderzoek van alle religies – dat niet is gebaseerd op angst, partijdigheid of onrechtvaardigheid – een stevige grondslag te vinden voor de ethiek die alle gemeen hebben. Dat is het doel van de theosofie en wat ze tot stand wil brengen. Ze is de hervormster van religie, ze verenigt de verschillende stelsels en ze doet recht aan onze theorie over het heelal. Ze is ons verleden, ons heden en onze toekomst; ze is ons leven, onze dood en onze onsterfelijkheid.


----- Original Message ----- 
From: Hjalmar Snoep - Snoep Games 
To: Marlies Greve 
Sent: Tuesday, November 10, 2015 9:51 AM
Subject: Re: Voor als je terug bent van Indonesie.

Ik heb me al een tijdje willen verdiepen in Hindoeisme. Van wat ik lees is het de meest verdraagzame godsdienst ter wereld.
Dit bevestigd mijn vermoeden. En geeft een mooi aanknopingspunt Glimlach daar komen vast weer stukjes uit..


From: Marlies Greve
Sent: Wednesday, November 11, 2015 9:28 AM
To: Hjalmar Snoep - Snoep Games
Subject: Re: Voor als je terug bent van Indonesie.

Hoi lieve Hjalmar,

En ik word theosoof of boeddhist. Of een boeddhistische theosoof!

Dit zijn de punten uit de tekst die mij aanspreken:

Over de Theosofie

de Theosophical Society zet zich in– voor verdraagzaamheid, voor eenheid, voor de definitieve en onherroepelijke genadeslag aan elk dogmatisme.

Dit is zeker iets waar wij met onze temple of tolerance ook voor pleiten.

Over het ontstaan van alle religies uit één bron:

Maar als u zegt dat de religie moet zijn geopenbaard is het toch beslist niet zo dat God enkele miljoenen jaren heeft gewacht vóór hij haar schonk aan die arme wezens die mensen worden genoemd. Hij wachtte toch zeker niet tot hij een arme Semitische volksstam vond aan wie hij haar kon geven zo laat in de geschiedenis van de mensheid? Hij moet haar direct in het begin hebben geschonken en daarom moeten alle huidige religies uit één bron zijn ontstaan.
We zijn tot de conclusie komen dat de mens grotendeels zijn eigen openbaarder is, dat hij de religie aan zichzelf heeft geopenbaard en dat daarom alle religies waarheid moeten bevatten; dat geen enkele religie er aanspraak op kan maken als enige de waarheid te bezitten of geopenbaard te zijn, of de enige te zijn die God de mensheid heeft geschonken, of de enige weg te zijn waarlangs de mens kan gaan om verlost te worden.
Het lijkt beslist nogal bekrompen en kleingeestig om aan te nemen dat slechts één enkele stam en één enkel volk werd begunstigd met het verschijnen van een min of meer volledige incarnatie van God
Klinkt toch volkomen logisch?

Over overeenkomsten godsdiensten:

De wet van broederlijke liefde ontbreekt er niet in; het leert rechtvaardigheid en waarheid, naastenliefde en vertrouwen in God, en ook onsterfelijkheid.
- Jezus onderwijst dat we even volmaakt moeten zijn als de Vader, en dat het koninkrijk van de hemel zich in ieder van ons bevindt. Om volmaakt te zijn als de Vader moeten we aan hem gelijk zijn, en hier hebben we dus de oude leer die vanouds door de brahmanen werd onderwezen dat ieder mens God is en een deel van God. Dit ondersteunt de eenheid van de mensheid als een spiritueel geheel, een van de belangrijkste leringen uit de tijd van vóór het christendom en die ook nu in het brahmanisme wordt aanvaard.
Dat het heelal in essentie spiritueel is, dat de mens een geest is en onsterfelijk, en dat de mens de volmaking kan bereiken zijn universele leringen. Alle religies hebben zelfs specifieke leringen gemeen. Reïncarnatie komt niet alleen voor in het hindoeïsme of het boeddhisme. Ook de joden geloofden erin, en Jezus geloofde er niet alleen in maar onderwees haar ook. Want hij zei dat Johannes de Doper de reïncarnatie was van Elia ‘die zou komen’.
Overeenkomst boeddhisme en christendom:

- Het christendom van nu is een modern jodendom, maar het christendom van Jezus is iets anders. Hij onderwees vergevensgezindheid, terwijl Mozes vergelding onderwees en dat is tegenwoordig de wet in onze christelijke staat en kerk. ‘Oog om oog, tand om tand’ is nog steeds een erkende regel, maar Jezus leerde het tegenovergestelde. Hij was het volkomen eens met Boeddha die 500 jaar vóór de geboorte van de joodse hervormer zei dat we elkaar moeten liefhebben en onze vijanden moeten vergeven.

- Het moderne christendom is dus niet de religie van Jezus; maar het boeddhisme en de religie van Jezus komen overeen want beide vragen om menslievendheid, volkomen verdraagzaamheid, volledige geweldloosheid, en absolute zelfopoffering.

Mooi artikel, hè?


x Marlies


Hoi Marlies,

Ik ben het er helemaal mee eens, qua origine. 

In de schoolkrant schreef ik ooit het verhaal ‘Genesis’, waarin Adam ontwaakt en God schept. Dat was voor het eerst, dat ik merkte, dat mensen daar nogal allergisch op kunnen reageren. Maar het is voor mij logischer dan omgekeerd en ik wilde eigenlijk dat alternatief laten zien, niet mensen shockeren of beledigen.

De mens heeft al zijn goden en godsdiensten geschapen om iets te benoemen en te vangen, wat we allemaal door de eeuwen heen hebben ervaren, maar niet via ratio kunnen benoemen. Pareidolia zorgde ervoor dat we wetmatigheden zijn gaan zoeken in deze verschijnselen, zoals we een mannetje zien in de maan. Natuurlijk hadden we het eigenlijk fenomenologisch moeten behandelen, zolang we te weinig gegevens hadden om een hypothese te formeren. 
Dus: “Gut, ik zie vlekken in de vorm van een gezicht. Wat zou dat kunnen veroorzaken?” 
Maar ja, zoveel wisten we nog niet over onszelf en de aard van ons bewustzijn.

Voor mij ligt de basis in (proberen) zonder oordeel waar te nemen en te redeneren. Dat dat onmogelijk is, maakt het een heerlijke, levenslange uitdaging. 
Meer leren over je eigen illusies en vooroordelen door jezelf te verwonderen (out of the comfort-zone.. zoals dat in zelfhulp-land heet) lijkt me in ieder geval een van de belangrijkste missies in het leven. 
Het is onmogelijk een ander te veroordelen zolang je in deze verwondering verkeert. Het ligt dicht bij onzekerheid, maar het is niet hetzelfde.
Het is zeker niet de bedoeling onzekerheid bij een ander op te roepen, want verwondering IS tolereren, acceptatie, respect en waardering in één, zonder angst..
En onzekerheid/angst leidt juist vaak tot veroordeling van een ander in een poging weer vaste grond onder de voeten te krijgen.

Dus eigenlijk is het pad dat we beschreven: tolereren, accepteren, respecteren, waarderen, verwonderen, nieuwsgierigheid.
Deze nieuwsgierigheid lijdt hopelijk tot onbevangen onderzoek en de ontdekking van iets nieuws, dat als je je er niet direct over kunt verwonderen vanwege illusies of vooroordelen.. je even moet tolereren.. en hup, het begint opnieuw. Maar het doel is verwonderen –> nieuwsgierigheid –> onderzoeken –> verwonderen . Dan zou ik een werkelijk verlicht mens zijn. Al die andere dingen zijn noodzakelijke stappen om de weerstand tegen iets wezenlijks nieuws te breken.

Aangezien we de dingen waar godsdienst over gaat sowieso niet kunnen begrijpen, heb je daar deze stappen heel hard nodig. Maar of dat theosofie is.. Dat betwijfel ik. Boedhisme komt er dicht bij, maar ik twijfel of het wel echt nodig is om om 4:00 am op te staan om za-zen te doen. Ik heb het geprobeerd, maar het bevalt me niet. Zodra er ogenschijnlijk zinloze regeltjes bij komen, haak ik af :)

Daarom twijfel ik ook voortdurend of 'de tempel van tolerantie' wel een religie moet zijn. Idealiter zou het mensen op 'het juiste pad' brengen, door de realisatie, van bovenstaande. Veel meer dan dat kun je niet hopen. Ook geeft een religie vaak aan, dat je het buiten jezelf zoekt (hoewel sommige vormen van Boedhisme dat NIET doen, ieder mens heeft de bodhisattva-natuur, een van de beroemde koans is zelfs: “heeft een hond de bodhisattva natuur?”, weet ik uit 'De lege spiegel') 
Boedhisme is dus officieel niet echt een religie, omdat het niets uitsluit. Je kunt in theorie boeddhist EN katholiek zijn. De vraag is alleen of iemand dat zou willen en waarom?

Maar laten we de proef op de som nemen, het klinkt allemaal prachtig dus..:

Kerngedachten van de theosofie
Al ruim 2000 jaar wordt in het Westen het woord theosofie gebruikt als aanduiding van goddelijke wijsheid of kennis ontleend aan zowel inzicht en ervaring als studie. Het is afgeleid van het Griekse theos (god, godheid) en sophia (wijsheid). Hoewel de theosofische beweging van deze tijd teruggaat tot Blavatsky en haar leraren, maakt ze deel uit van een spirituele beweging die even oud is als de denkende mensheid. Haar filosofie is een eigentijdse weergave van de eeuwige wijsheid die ten grondslag ligt aan wetenschap, filosofie en religie. Haar denkbeelden zijn geen dogma's of leringen die men moet aannemen. Theosofische boeken worden niet als openbaringen beschouwd maar als leidraad bij individueel onderzoek.

PRACHTIG! Tot nog toe lijkt het een manifest voor de tempel van tolerantie.. Er wordt een beetje met namen gestrooid, dat is altijd een veeg teken.. Maar dan de volgende paragraaf.

De kerngedachte van de theosofie is dat alle wezens in essentie één zijn, want alles komt voort uit dezelfde onkenbare bron. Alles leeft en ontwikkelt zich – van de kleinste deeltjes tot planten, dieren, mensen, planeten, sterren en melkwegstelsels. Elk van deze is in zijn kern goddelijk, en evolueert, afhankelijk van zijn ontwikkelingsgraad, op spirituele, mentale, psychische, etherische en fysieke gebieden van bewustzijn en substantie.

We zijn een.. Ok. 
En komen uit dezelfde bron.. Prima. Dat kan ook over de Oerknal-theorie en Gaia-hypothese gaan, maar net zo goed over een schepping.
Alles leeft en ontwikkelt.. Prima.. Alleen planeten sterren en melkwegstelsels die leven is een flinke uitbreiding van de Gaya-theorie. Een aanname van moedwil, die bijvoorbeeld evolutie sterk ontkent.
Elk daarvan is goddelijk.... huh? NON-SEQUITUR... Dogma-alert! Wat is in vredesnaam ‘goddelijk’? Wat is de definitie...? 

En hoe kwamen jullie van het voorgaande tot deze conclusie? 
Waarom is het de enig mogelijke conclusie en dus de grondslag van verdere gedachten?
Alles wat wij als God, openbaring en bovennatuurlijk ervaren is ook prima te verklaren vanuit wat wij NIET weten over bewustzijn en onderbewustzijn en uit waargenomen fenomenen uit de psychologie en psychiatrie. Er is dus ook een alternatieve conclusie mogelijk.
Dus waarom een aanname doen, een hypothese vormen, zonder enige mogelijk deze te testen? Belangrijker is het niet weten, stoppen met gelijk hebben.

Ik vind de teksten erg mooi, maar Theosofie veronderstelt een theo, één god, niet meerdere.. Niet een god als fenomeen, iets dat je niet kan ontkennen, omdat mensen er nu eenmaal over praten, maar als iets dat er werkelijk is, dat er ook zou zijn als er geen mensen waren om erover te praten. 
Dat zijn de twee dingen waarin ik nog een stapje verder in zou willen gaan.

Dit is mijn frustratie met ieder godsdienstig pamflet. Ze weten het hooguit twee paragrafen vol te houden om filosofisch en logisch te zijn, je herkent jezelf en denkt: “Eindelijk, iemand die het snapt” en nemen dan een sprong in allerlei aannames en wensdenk-scenarios. En bouwen daarop voort als er verder ook al iets van logica te bespeuren is. En dan voel ik me zo verdomd alleen..

Ik heb het gevoel dat die gedachtesprongen onnodig en zelfs schadelijk zijn.
Ik ben ervan overtuigd dat je tot de kern kunt doordringen, zonder gedachtesprongen, als je maar wat meer geduld hebt. Het lijkt alsof het op het puntje van mijn tong ligt, maar ik het NET niet kan uitdrukken. Het kost misschien meerdere levenslopen om dat voor elkaar te krijgen, maar als ik niet dacht dat het kon, zou ik het niet doen. 
En tot die tijd verwonder je je erover.  Dat is toch de enig logische houding?
Dat is de tempel van Tolerantie voor mij.

Ik ben in verwondering over het fenomeen metafysica. En dan bedoel ik:

  • Het feit dat vrijwel iedere cultuur onafhankelijk van elkaar tot een vorm van poly- of mono-theïsme is gekomen.
  • Het feit dat de meeste mensen die god ontkennen, een of andere obscure vorm van divinatie of diagnose hebben. (Astrologie, Ayurveda, Touch for health) etc etc.
  • Het feit dat mensen die zowel god als divinatie ontkennen, komen tot een kern van kracht in onszelf die we niet kunnen verklaren (sommige vormen van Boeddhisme, Chi, vechtsporten)
  • Psychologisch onderzoek naar dingen als het effect van positief denken, vloeken etc. etc..
Iemand die dat allemaal kan zien en iets anders kan denken dan:
“WOW, ik weet het echt niet meer.. Ik weet niet meer wat echt is en wat niet.”,

 doet voor mijn gevoel een aanname. Uit angst voor onzekerheid.. Omdat we onzekerheid en verwondering verwarren.
Rob en Emiel deden daar een erg mooi stukje over, met die drie touwen act. Ooit gezien? Prachtige introductie.. Arjan van Vembde snapt het ook.

Ik zie het als doel van de tempel om de aannames te ontmaskeren en de merites van verwondering te benadrukken en alles fenomenologisch te benaderen zolang we geen stapjes kunnen maken. Hypotheses onderbouwen als dat kan, testen als enigszins mogelijk en anders gewoon weglaten, we hoeven geen gelijk te hebben.
Ik hoop ook, dat anderen mij erop wijzen als ik er zelf intrap, ik heb ook zo mijn illusies.

Afijn lang genoeg geëmmerd.
Ik merk, dat hoe meer pijn ik heb, hoe meer ik mij terugtrek in overpeinzing. Op een vreemde manier maakt me dat enigszins dankbaar voor de pijn tot nog toe.
Ik was niet, die ik ben zonder de pijn. Maar het is ook een valkuil en die geestelijke inspanning, 
kan ik productiever richten op het sinterklaasjournaal, want er moet nog flink gedebugged worden.

groetjes,
Hjalmar



zaterdag 24 oktober 2015

De evolutie van Piet

De evolutie van de Piet. Klik om te bekijken. Deel vooral.
Vanaf 1427 weten we zeker dat er schoenen gezet werden in de Sint-Nicolaaskerk in Utrecht. Zo oud is dus het Sinterklaasfeest in Nederland (misschien zelfs iets ouder).


Pieter-me-knecht, de page van Sinterklaas kwam pas ruim 400 jaar later, in 1850, op de proppen in een aantal schilderijen en schrijfsels over Sinterklaas. Van een schilderij van Pieter komt de veer. Toevallig (of niet?) was deze Pieter een negroïde man. In deze tijd (1850-1888) kenterde de internationale publieke opinie en was het juist mode om slaven vrij te laten, Vaak werden goedbehandelde slaven aangehouden als betaalde bediende. Het staat niet vast dat dit de achtergrond is van Pieter, maar gezien het tijdstip van zijn ontstaan en zijn huidskleur is het wel waarschijnlijk. Wellicht moest Sinterklaas hier het goede voorbeeld geven aan de burgerij. Ook wordt er in de naam Pieter-me-knecht zo duidelijk gesproken over een 'knecht' of in sommige teksten 'page' en geen slaaf. Knecht en slaaf klinkt voor ons misschien hetzelfde, maar er is een levensgroot verschil.
Zeker gezien de tijdsgeest, zie ik het als een positief teken. Een stapje richting humanisme.

50 jaar later, rond 1900, waren er opeens meerdere Pieten in dienst van Sinterklaas en ze waren allemaal 'zwart'. En niet alleen de huidskleur werd overdreven. Met zeer overdreven slavenringen, pofbroeken etc. Er waren nog geen officiële pieten-kostuums, natuurlijk, maar toen is het ontstaan met wat men maar kon sparen uit de wasmand.
Uit de ideeën die toen leefden over 'zwarte' mensen. Ze waren ook echt knijter-zwart. En dat was niet vanwege de schoorsteen, want de handschoentjes bleven wit en het pak kleurig. Het hoorde er gewoon bij. De zwarte piet was geboren.
Ze werden in het leven geroepen om de meer afschrikwekkende taken van Sinterklaas over te nemen, zodat de oude baas minder eng zou worden voor de kinderen en Pieter raakte daarmee zijn individuele karakter kwijt. Pieter was veranderd in een serie boe-mannen. Ze hadden een roe of gard, een takkenbos, waarmee (vooral op het platteland) flink geslagen werd (en dan vooral de jongedames) en stopten kinderen in de zak om mee te nemen naar Spanje, waar Sint overigens pas sinds 1806 vandaan komt. Op dat moment dus een traditie van zo'n 100 jaar oud.
Deze akelige piet heeft tijden bestaan. 



De kindvriendelijke Piet bestaat pas vanaf 1980, ongeveer vanaf het moment dat ook vrouwen Piet mochten gaan spelen. Of dat er wat mee te maken heeft, weet ik niet. Ik kan me wel herinneren, dat er bij ons in het dorp heel wat te doen was over de 'zwarte Mieten'.
Maar ook hier maakt het volk de piet en met deze MakeOver werd de piet een PIAS. Een domme knecht, een clown. Vaak sprak hij met een overdreven dik Surinaams accent. Vooral de zwarte Mieten, die kennelijk nog wat te bewijzen hadden, maakten zich in mijn herinnering daar schuldig aan. Ook kregen de pieten overal de schuld van als er weer eens iets mis ging.



Pas 15 jaar geleden, rond 2000 kregen de anonieme pieten weer iets van een karakter terug. Ze kregen allemaal een functie, mede dankzij het Sinterklaasjournaal en later de Club van Sinterklaas. Zo kregen ze weer iets van individualiteit terug,  maar het kwam niet echt boven het niveau van smurfen uit. En ze bleven zwart/bruin (weer vanwege de schoorsteen) en vrij dom.. en helaas loopt het allemaal vaak mis door de Pieten en het komt goed door Sinterklaas.
Vorig jaar was de eerste aflevering van het Sinterklaasjournaal, waarin de nadruk werd gelegd op de hulpbehoevendheid van Sinterklaas.

http://www.zwartepietniet.nl/
Luister goed, ik ben NIET tegen PIET, dat vind ik het kind met het badwater weggooien.
Ik ben wel tegen ZWARTE PIET!

Maar ik vind de Piet echt een prachtig onderdeel van het feest. Maar voor mij hoeft hij echt niet een specifieke kleur te hebben. Want welke kleur je hem ook geeft, het is of eng, omdat een mens er zo niet uit hoort te zien, of het is beledigend. De tijd is gekomen voor een individu-piet. Een piet die zichzelf mag zijn.

We zijn al zover gekomen. De oorringen zijn verdwenen, de grote rode lippen, de afro grotendeels, nu de pofmouwen, pofbroek en typische kraag nog. En voor mij hoeft al dat zwart in het kostuum ook niet. Dat is volgens mij ontstaan, zodat de liedjes met "ZWARTE" piet nog ergens op slaan, mochten de pieten mettertijd een andere kleur krijgen. Want we hebben al regenboog-pieten gehad in het Sinterklaasjournaal, een tijdje. Had je de protesten moeten horen.
Maar een kleurig Pietenkostuum is toch veel leuker dan een met voornamelijk zwart en goud?
En de veer. Die moet je ook behouden. Da's juist echt een traditie, en een positief teken, die komt van Pieter-me-knecht, de vrijgemaakte slaaf en daarna knecht van de Sint.
Dus ben ik gaan kijken. Hoe zou een Piet eruit zien, zonder al die dingen.
Is hij dan nog herkenbaar als piet?


INDIVIDU-PIET
Deze kan van alle rassen zijn, graag zelfs, maar is zeker niet geschminkt. Hij kan alle haarkleuren hebben, die bestaan en alle coupes. Mag onder de muts uitsteken, natuurlijk. Gezichtshaar? Geen probleem.
Wel heeft hij een prachtig, herkenbaar Pieten-kostuum, dat van alle akelige, stereotype en aanstootgevende onderdelen is ontdaan.

Hij is de vriend en helper van Sinterklaas. Hiervoor krijgt hij niet betaald. Maar hij is zeker geen slaaf. Hij is een vrijwilliger, die een bejaarde man helpt bij zijn goede werken. Sommige Pieten doen gek of zijn knap. Maar niet allemaal, sommige zijn verlegen of introvert. Het enige gekke is, dat ze allemaal Piet heten. Dit komt omdat het een ere-titel is. En in functie zal een Piet nooit zijn echte naam verklappen. Als kinderen (van alle rassen, kleurtjes en culturele achtergronden, ja een Moslim-piet of Hindu-piet, waarom niet? Christenen zijn al tijden Pieten en als ik het goed begrepen heb, is een van de grote verschillen met Katholieken juist het Heiligverklaren van Sinten?) heel goed hun best doen, mogen ze later ook Piet worden, maar pas als ze groot genoeg zijn om een zak strooigoed op te tillen, natuurlijk.

Ik denk dat het de enige weg voorwaarts is, met Piet.


Doorschieten

Het enige gevaar, dat ik zie, is dat we doorschieten. Het moet natuurlijk geen kerst-elf worden. Ik heb voor het nieuwe pietenkostuum wel een beetje geleend bij de kerst-elf, maar dat mag, vind ik.
Want de amerikaanse kerst-elfen zijn de helpers van Santaclaus en iedere Nederlander weet waar DAT vandaan komt.

We pakken het gewoon terug op het moment dat we het nodig hebben en dat is nu. Vandaar de kraag vervangen door een elfen-kraagje. En de strepen op de pofbroek mis je misschien toch een beetje, voor het Pieten-gevoel, daarom heb ik de gestreepte mayo van de kerst-elf misbruikt. Ook de vorm van de 'sokjes' komt daarvandaan, maar de kleur van de sokjes grijpt ook weer een beetje terug op de originele Piet van weleer. Ook heeft de Piet tegenwoordig vaak een manteltje. Ik vind dat een fantastische toevoeging. De hedendaagse Piet is immers een soort superheld. Hij geeft niet alleen snoep, maar kan vaak acrobatische toeren of goochelkunsten laten zien of is ontzettend grappig.
Als teken van gelijkheid met Sint heb ik hem dezelfde schouderstukken als Sint gegeven (de tabberd of hoe heet zo'n ding..). Geeft ook ruimte voor een mooie individuele speld om de mantel mee vast te gespen. Iets wat het karakter van deze Piet uit doet komen. Tenslotte, om het doorschieten te voorkomen, moeten er natuurlijk verschillende kleurencombinaties komen. Niet alleen groen, want anders worden het alsnog kerstelfen.
Zeg twee kleuren, hooguit drie en altijd wat geel of goud voor accenten.



Tadaa. Ik presenteer u de pieten voor 2015-2020!

Voor meer info:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas
http://www.npogeschiedenis.nl/nieuws/2004/november/De-herkomst-van-Sinterklaas.html
http://www.abedeverteller.nl/de-oorsprong-en-betekenis-van-zwarte-piet-is-sinterklaas-een-racist-of-niet/
http://www.sint.nl/html/history/oorsprong.html
http://www.meertens.knaw.nl/cms/nl/nieuwsbriefteksten/nieuwsbriefuitgelicht/143677-de-oudst-bekende-naam-van-zwarte-piet-pieter-me-knecht-1850
http://www.dbnl.org/tekst/hovi002cult01_01/hovi002cult01_01_0011.php
http://goedbericht.nl/concordant/?p=88.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Slavernij
http://www.zwartepietniet.nl/